Vremurile de cumpana ale Bisericii lui Hristos

LUNA MARTIE

Ziua a 21-a

Sf. Ierarhi Iacob, Toma I al Constantinopolului, Chiril şi Serapion; Sf. Mucenici Filimon şi Domnin; Cuv. Serapion 

Darul inainte-vederii îl primesc aleşii lui Dumnezeu, pentru ştiinţa şi binele celor care nădăjduiesc în El. Sfântului Antonie cel Mare i s-a dat să vadă nişte dobitoace care loveau cu copitele în jertfelnicul lui Dumnezeu, de unde a înţeles relele ce se vor abate asupra Bisericii din partea arienilor eretici, ceea ce, din păcate, s-a şi întâmplat.

Sfântul Toma a fost Patriarh al Constantinopolului în vremea nelegiuitului Foca (602-610). Atunci se făceau prin cetăţi procesiuni cu cruci şi cu litanii. Crucile purtate se loveau între ele cu o putere nevăzută şi se sfărâmau. Nimeni nu înţelegea acest semn, de aceea Patriarhul Toma a chemat pe Sfântul Teodor Sicheotul, care era înainte-văzător şi mai avea darul facerii de minuni, şi i-a cerut să desluşească înţelesul sfărâmării crucilor. Din smerenie, Sfântul nu a dezvăluit nimic, până când Patriarhul a căzut la picioarele sale şi a stăruit să nu-l lase fără răspuns. Abia atunci a spus că urmează vremuri grele pentru Biserica lui Hristos, cu multe primejdii şi risipire. Din afară urmau năvălirile barbare, iar din lăuntru oamenii urmau să se despartă de Dreapta Credinţă şi să se alunge între ei şi multe biserici să se pustiască.

Atunci bunul Patriarh s-a înspăimântat şi a dorit mai bine să moară decât să vadă asemenea urgii peste Biserică, de aceea a trimis vorbă Sfântului Teodor, cerându-i să se roage pentru dezlegarea sa din trup. Chiar nevrând, Cuviosul s-a rugat şi, în vremea Vecerniei, Sfântul Toma s-a mutat la Domnul.

După moartea sa, a urmat pe tronul Constantinopolului Serghie. La început a fost dreptcredincios, apoi ,,s-a îndrăcit şi s-a făcut capul eresului monoteliţilor, adică a celor care cu nedreaptă credinţă mărturisesc a fi o singură voie în Hristos Domnul… După aceea au sosit şi primejdiile asupra Bisericii: despărţirile, risipirile, muncile şi prigonirile ereticilor asupra dreptcredincioşilor, şi pe lângă acestea, războaiele cele grele cu perşii, slobozite de Dumnezeu din pricina înmulţirii ereziilor… Ierusalimul a fost luat de perşi, iar cinstitul lemn al Sfintei Cruci a fost robit şi dus în Persia’’.

          Astăzi îl pomenim, între Sfinţii lui Dumnezeu, pe bunul Patriarh Toma, pentru ale cărui sfinte rugăciuni Dumnezeu să păzească Biserica Sa cea Sfântă din lume de răutăţile păgânilor şi ale barbarilor cu pretenţii de oameni civilizaţi (După Vieţile Sfinţilor pe martie, Ed, Mănăstirea Sihăstria, 2005, p. 294-296). 

Pr. Ioviţa Vasile

 

 

 

 

 

 

Un gând despre „Vremurile de cumpana ale Bisericii lui Hristos”

  1. am ascultat sinaxa de la banceni,suntem dezisi de mult de toti de la roman.sunt petre cel care am intrebat la articolul despre prezbiterianism.tinem legatura.daca ,fereasca Dumnezeu,veti lua-o si dvs pe aratura(sa nu fie),ne dezicem imediat si de voi.clar.acolo la banceni ierarhia ortodoxa a aratat traiectoria de care trebuie sa ne tinem toti.cine nu sculta de ierarhie nu e ortodox.daca pe viitor nici dvs nu veti tine de pozitia ierarhiei ortodoxe,chiar si ortodoxinfo de ar fi,ne delimitam,fara discutie.acolo s a spus tot.avem atentie marita din toate partile.si acolo pr teodoros a spus o mica,mica deviere:ca chiar daca tronurile episcopale din romania nu mai au succesiune,voi aveti succesiunea,in ortodoxie,voi,preotii si poporul ortodox.nu se pune problema succesiunii la preoti si popor,ci a continuitatii ortodoxiei in romania prin preoti si popor.succesiunea apostolica se transmite, prin hirotonie pe linia ierarhica epescopala cu conditia sa fie ortodoxa,preotul,prin hirotonie canonica,are harul preotiei de la episcop ,prin punerea mainilor acestuia,iar intre preot si episcop e raport de continuitate in slujire, nu de succesiune,pt ca preotul nu poate transmite prin succesiune harul preotiei la alt candidat la preotie.deci toul e clar,limpede.da? sper ca nu mai are cineva dubii nici vizavi de pozitia noastra in ortodoxie pt care vom merge strict pe linie oficiala si nici vizavi de invatatura crestina ortodoxa.ce va rugam?o sa punem in continuare problema necesitatii binecuvantarilor arhieresti ortodoxe in toate domeniile vietii crestine ortodoxe(functionare blog uri,aparitii de articole,Sinaxe,conferinte,slujiri prin case particulare,pentru ca nu e primit nimic de Dumnezeu,absolut nimic fara binecuvantare scrisa arhiereasca si facuta publica.e cea mai tare cale de a actiona unitar si in consonanta cu ierarhia ortodoxa,fara de care nu exista mantuire categoric.pentru orice articol,sinaxa ,conferinta,se alearga dupa episcop rtotodox,pt semnatura,pt ca e o metoda tare si necesara de a i implica concret in viata Bisericii).

    Apreciază

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s