Un ipotetic Sinod Ortodox. Speranţe şi aşteptări

Este realistă aşteptarea multora dintre noi, privind convocarea unui Sinod cu adevărat Ortodox, care să soluţioneze gravele probleme cu care se confruntă Biserica lui Hristos? Categoric, nu! Voci dintre cele mai autorizate ne cer să fim rezervaţi, să nu ne facem iluzii în această privinţă. Într-adevăr, analizând starea actuală a Bisericii Ortodoxe, vom înţelege cât de dificilă, chiar imposibilă, este convocarea şi reunirea unui Sinod, într-un orizont de timp relativ apropiat. Motivele sunt multiple:

Patriarhul Bartolomeu a făcut cel mai mare rău Bisericii, prin atitudinea faţă de schismaticii ucraineni, în total dispreţ faţă de Biserica Ortodoxă Canonică a Ucrainei şi de fapt faţă de întreaga Ortodoxie. Asta ne arată clar că omul acesta este o unelată a vrăjmaşilor Bisericii, nicidecum un arhiereu adevărat, chemat să păstorească Turma încredinţată de Sfintele Canoane scaunului din Constantinopol. Nu Biserica l-a aşezat pe tron, ci aceia care luptă cu ardoare împotriva ei. Prin convocarea sinodului eretic din Creta şi acum prin schisma produsă în Biserică, Bartolomeu este în afara acesteia. Nu mai are autoritatea morală a unui Patriarh adevărat, de la care să aşeptăm ceva bun pentru Biserica noastră. Căderea lui e ireversibilă. Cine-şi poate imagina că Bartolomeu se va pocăi, va condamna ereziile din Creta şi va anula recunoaşterea schismaticilor ucraineni? Nimeni. Ne uităm la el cum a intrat într-o criză de legitimitate fără ieşire şi acum caută cu disperare recunoaşterea Bisericilor pentru acţiunile sale satanice. Abia a găsit câţiva stareţi docili în Muntele Athos, care s-au supus şi i-au primit pe schismaticii, aflaţi sub anatemă, la slujire. Urmează, desigur, recunoaşterea unei părţi al ierarhiei greceşti şi apoi a ierarhilor români, despre care n-avem nici cea mai mică îndoială că vor rămâne consecvenţi, adică îl vor sprijini pe Bartolomeu, laolată cu schismaticii săi ucraineni. A căutat Biserica Ortodoxă Rusă sprijin în rândul Bisericilor naţionale? Nu, pentru că ea stă într-o aşezare canonică incontestabilă, are toată legitimitatea şi îndreptăţirea de a-şi conduce fiii spre mântuire. A întrerupt comuniunea euharistică cu schismaticul Bartolomeu, situându-l, indubitabil, în afara Bisericii Ortodoxe. Faptul că încă stă pe scaunul constantinopolitan şi încearcă să diriguiască într-ale Bisericii, nu mai are nicio relevanţă.

Aceasta e starea grea a Sfintei Ortodoxii, pe care mulţi se prefac a nu o vedea. Acestea sunt faptele extrem de grave cu care suntem confruntaţi şi în funcţie de acestea ne poziţionăm fiecare din noi, care trăim dureros consecinţele nebuniei lui Bartolomeu. A ne îndrepta nădejdile către un ipotetic Sinod Ortodox care ar soluţiona problemele Bisericii, nu e tocmai un act de înţelepciune. La acest Sinod, Bartolomeu dimpreună cu toţi ereticii cretani ar trebui să apară ca împricinaţi, nicidecum ca sinodali, să li se ceară pocăinţă deplină şi, în caz de refuz, să fie judecaţi, condamnaţi, caterisiţi, anatemizaţi şi îndepărtaţi de pe tronurile episcopale pe care le ocupă cu nevrednicie.

Biserica Ortodoxă Rusă poate convoca un Sinod, având în vedere ponderea sa în lumea Ortodoxă, ca şi prigoana sălbatică prin care a trecut în vremea comuniştilor. Oricare Biserică naţională autocefală are acest drept, în condiţiile actuale de puternică agresiune ale forţelor răului. În condiţiile date, chiar un Sinod local poate lua hotărâri necesare şi valabile pentru întreaga Biserică. Condiţia necesară este ca acesta să stea în Adevăr şi să hotărască cele de trebuinţă, în conformitate cu Sfintele Canoane. Dacă nici un asemenea Sinod nu se va întruni, Poporul Ortodox al lui Dumnezeu va fi chemat de Mântuitorul să apere Sfânta şi Dreapta Credinţă Ortodoxă.

Cele expuse mai sus, sunt raţionamente şi aşteptări omeneşti. N-avem nicio îndoială că Însuşi Fiul lui Dumnezeu veghează asupra Bisericii Sale, şi curând vom vedea cine vor fi cei care vor cuteza să se împotrivească Lui.

 

Presbiter Ioviţa Vasile

15 gânduri despre „Un ipotetic Sinod Ortodox. Speranţe şi aşteptări”

  1. aici bine ati remarcat in privinta unui sinod cu adevarat ortodox, intrebarea care se pune este de cine sa fie intrunit acest sinod?!intrucat in momentul de fata au mai ramas o mana de ierarhi care intradevar realizeaza ceea ce traim in zilele noastre, intradevar este necesar intrunirea acestui sinod in care sa anatemizeze tot ce este strain de ortodoxie, mai ales sinodul tilharesc din creta, si demersuri facute pt iesirea din structuri satanice precum c.m.b si c.e.b, in ceea ce il priveste pe bartolomeu, acesta duce mai departe ceea ce au facut predecesorii sai, Meletie Metaxas, Athenagoras, s.a care sau perindat dea lungul vremii pe la Fanar, nu intamplator au fost Parintii care au incetat pomenirea acestora mai sus amintiti

    Apreciază

    1. Eu cred ca sunt mai multi de o mana de ierarhi. Sunt suficienti episcopi cu cuget ortodox care sa alcatuiasca un Sinod Ortodox. Va dat seama ca vrajmasii impiedica prin toate mijloacele un asemenea Sinod. Omeneste, nu-i posibil Dar cand va hotari Marele Arhiereu Hristos, n-au cum sa-l mai impiedice toti bartolomeii si papistasii luati la un loc. Deocamdata. ecumenistii invoca necondamnarea lor de catre un Sinod. Majoritatea Sinoadelor au condamnat ereziile si pe eretici. Prin urmare, gandul si rugaciunea indreptate catre Mantuitorul si va veni si ajutorul. Doamne ajuta.

      Apreciază

  2. Sunt patru puncte care deosebesc Sinoadele ecumenice de cele locale si de cele eparhiale. Trei dintre acestea sunt comune sinoadelor locale, iar cel de-al patrulea reprezintă distincția esențială, constitutiva si cu totul particulara a tuturor Sinoadelor Ecumenice.
    Cea dintâi caracteristică a S.E este întrunirea la un loc a participanților la ele din porunca împăratului si nu a unui pontif care ar deține poziția supremă în Biserică și care ar dirija prin puterea lui sinodul.
    A doua caracteristică este autoritatea fiecăruia dintre S.E de a discuta problemele de credință și de a da hotărâre dogmatică. A treia este aceea ca toate cele dogmatizate si rânduite să fie ortodoxe, credincioase Sfintelor Scripturi sau in acord cu hotărârile Sinoadelir Ecumenice precedente. Si a patra, acceptarea într-un glas de către toate Bisericile a corectitudinii celor dogmatizate. Această din urmă condiție este singura care-i asigură Sinodului numele de Sinod Ecumenic, iar absența acesteia decade Sinodul din Ecumenic în local, asa cum s-a întâmplat cu cele din Sardica, Florența, cu cel împotriva lui Fotie de la Constantinopol, cu sinodul quinisext, cu cel din biserica Sfânta Sofia si de la Vlaherne. (..). Prin urmare, un sinod poate fi numit Ecumenic daca el, fiind local inițial, dobândește si această ultimă calitate, adica doar a acestei singure conditii, asa cum s-a întâmplat in cazul sinoadelor de la Cartagina, Gangra, Laoduceea si altele, ale căror canoane au fost acceptate de Sinodul al V-lea Ecumenic care le-a dat autoritate ecumenică si tărie de Sinod Ecumenic. (Sf. Ierarh Nectarie de Eghina). extras din cartea ” De ce papa si supusii sai s-au despărțit de Biserica…”

    Apreciază

    1. Cu al.te cuvinte, pl.iroma Bisericii, Poporul. l.ui Dumnezeu recepteaza un Sinod ca fiind Ecumenic. Cei din Creta ar fi vrut ca si sinodul. l.or sa aiba taria unui Sinod Ecumenic (sfant si mare). Nu l.e-a iesit. Poporul dreptmaritor i-a pus eticheta de care nu va scapa niciodata: sinod talharesc.

      Apreciază

      1. da bine, Părinte… io n-am inteles ce vrea sa zica prima conditie, adica sa fie intrunit din porunca unui imparat , nu a unui patriarh.
        deci trebe neapărat sa fie convocat si de catre un țar sau presedinte?

        Apreciază

        1. De un imparat poate fi convocat, cu conditia ca acesta sa fie membru al Bisericii sau favorabil ei, iar sinodul sa fie chemat sa rezolve probleme grave ale Bisericii. Exemplul Sfantului Constantin cel Mare. Ceilalti imparati n-au dreptul sa convoace Sinoade, nefacand parte din Biserica. Imparatilor le revenea sarcina de a asigura cele necesare pentru sinodali, caci in mainile lui stateau finantele imperiului. vremurile acelea au apus. Acum Biserica e chemata sa se descurce singura, cum a fost in Creta. Si s-au descurcat de minune, reusind sa oficializeze ecumenismul in Biserica.

          Apreciază

  3. Blagosloviti si iertati,Sfintia Voastra!
    Am primit in dar si dau mai departe, cu bucurie, pentru toti cei interesati!
    A se descarca in 5 zile:

    A. https://we.tl/t-il1esTvY2s
    Cuvânt pentru suflet. Sfântul Antim Ivireanul apostol al conștiinței național…
    4. Sfântul Antim Ivireanul și Mănăstirea Tuturor Sfinților – Cosmos TV.mp4
    3. Manastirea Cernica + Antim – Antena 1.mp4
    2. Manastirea Antim – Documentar – Pax TV.mp4
    (23 min.) Sfântul Antim Ivireanul, Ierarhul fără de mormânt – TVR.mp4
    1. Antim – Manastirea si ctitorul ei – Trinitas TV.mp4

    B. https://we.tl/t-1XZngMjP1F
    Pagini de istorie – Sfântul Antim Ivireanul. Viața (Trinitas TV).mp4
    Sfântul Antim Ivireanul slujitor al cuvântului lui Dumnezeu (Trinitas TV, 02….
    Mănăstirea Antim – Duminica Tuturor Sfinţilor, 2016 – Universul Credinţei, TV…
    Moștenirea Brâncovenească. IERARHI ÎN EPOCA BRÂNCOVENEASCĂ Sfântul Antim Ivir…
    Pașii Pelerinului. Mănăstirea Antim (Trinitas, 01 01 2017).mp4
    Sfantul Antim Ivireanul – Pelerin – Universul credintei, TVR 1.mp4

    C. https://www.youtube.com/watch?v=ySwlv1WtsZM
    Fiu al Georgiei și Părinte al Țării Românești – Sfântul Antim Ivireanul (Trinitas TV, subtitles eng, fr, gr, ro)
    D. https://www.youtube.com/watch?v=lzd8MVnS16w
    RECURS LA ISTORIE: 2016 – Anul Sfantului Antim Ivireanul

    Apreciază

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s