Prostul nu e prost destul, daca nu e si… conducator

„Prostul”, ca om de rînd, nu este un pericol pentru societate. Din contră, de cele mai multe ori, el este un personaj simpatic și de aceea i se și spune deseori „prostul nostru”. Prostul te și face uneori să rîzi în hohote, cînd, de pildă, îl întrebi: „Ce limbă vorbesc românii?”, iar el îți răspunde senin: „Nu știu, că nu sînt de aici!”

Prostul este și util în comunitate, lui dîndu-i-se sarcina de a face muncile cele mai rușinoase, pe care el le face cu pasiune, mîndru că este băgat în seamă și că este și el ca toți ceilalți. De altfel, nu numai omul poate să fie „prost”. Adjectivul definește și alte chestiuni, cum ar fi „veștile”, care pot fi și ele „proaste”, la fel ca „glumele”, „vremea”, „norodul” (Sadoveanu), „sticla” (Alexandrescu), „vînătorul” (Alecsandri), „situația” (Ispirescu), „vorba” (Budai-Deleanu), „rușinea” (Creangă) sau chiar traiul nostru de zi de cu zi.

Cînd este vorba despre om, trebuie să recunoaștem că fiecare poate să spună despre fiecare că este „prost” și, de aceea, mi se pare înțeleaptă vorba aceea care spune „unde-i minte, e și prostie”, căci prostia nu este altceva decît adjectivul folosit de cineva pentru cel care nu este pe placul lui!

Cred că Benedetto Croce spunea că nu „prostia” îl sperie, ci „mediocritatea” și nici măcar cea obișnuită, ci „mediocritatea agresivă”, cea care cere mai mult decît i se cuvine!  Ei, bine, tocmai această „mediocritate agresivă” deschide calea spre „prostocrație”! Cînd „prostul” acela simpatic nu mai este mulțumit că este băgat în seamă de cei din jur și vrea să fie mai mult decît este și decît poate. Și nici măcar această aspirație nu este condamnabilă, căci este în firea omului să vrea mai mult, să fie mai important în societatea în care trăiește.

Problema cu adevărat periculoasă este atunci cînd „prostul” vrea și mai mult de la societate și începe să viseze la statutul de conducător al ei. Adică, atunci cînd „prostul” vrea „Puterea”! De fapt, asta și înseamnă, etimologic vorbind, „PROSTOCRAȚIA”, adică „Puterea prostului”!

Ion Spânu, Despre prostie şi prostocraţie. Preluare selectivă de pe ActiveNews

6 gânduri despre „Prostul nu e prost destul, daca nu e si… conducator”

  1. Dati mi voie sa va citez.Ati dat cred ,cea mai buna definitie a prostiei:
    „căci prostia nu este altceva decît adjectivul folosit de cineva pentru cel care nu este pe placul lui!”
    Termenul „raqa”(convertit in limba romana prin „râcă”) folosit de Mantuitorul in Evanghelie care e in acelasi inteles cu „prost” cu sens de „om care salasluieste in categoria celor din clasa de jos a societatii”,adica sclavul care nu are minte de sine cugetatoare,vointa de sine cugetatoare,lucrare de sine cugetatoare ci:gandeste in functie de vointa celorlalti,vrea in functie de vointa celorlalti,lucrarea lui o are in functie de vointa celorlalti,filtrul sau selector nu i apartine ci apartine grupului.Acest mecanism se numeste DESERTARE IN SINE ,opusul celuilalt mecanism mantuitor numit DESRTAREA DE SINE.

    Apreciază

  2. Mitropolitul Ierótheos Vlachos către ucigașii nevaccinați
    O enciclică pastorală pentru clerici cu privire la măsurile de protecție împotriva pandemiei de coronavirus .

    Dragi părinți și frați,

    După cum știți, țara noastră și întreaga lume suferă de mai bine de un an și jumătate din așa-numita criză a sănătății, SARS-CoV-2, care provoacă infecții și boala Covid-19.

    În această privință, statul ia măsurile adecvate, coordonându-se cu organizațiile mondiale pentru sănătatea cetățenilor săi, iar Biserica tratează această problemă cu seriozitate, sobrietate și responsabilitate.

    Printre măsurile de prevenire a infecțiilor și bolilor, și poate una dintre cele mai importante, este vaccinul, la fel ca în cazul multor alte boli. Sfântul Sinod permanent a luat decizii specifice cu privire la această problemă:

    La 13 ianuarie 2021, a decis: Sfântul Sinod „monitorizează îndeaproape problema vaccinărilor, prin Comitetul sinodal de bioetică, care, cu rapoartele sale continue, informează sinodul. În acest context, Sfântul Sinod a fost informat că, în urma o anchetă, vaccinurile Covid-19 utilizate în prezent în țara noastră nu necesită utilizarea culturilor de celule embrionare pentru producerea lor.

    Cu ocazia informațiilor de mai sus, Sfântul Sinod reiterează, în special celor din membrii săi, care manifestă o sensibilitate deosebită față de scenariile de amenințări și pericole, bazate unilateral și necontrolat pe știrile umflate găsite în mod special fie pe internet, fie permeabile cu diverse prejudecăți, că alegerea vaccinării nu este atât o problemă teologică sau ecleziastică, cât mai ales medico-științifică și este o alegere personală gratuită a fiecărei persoane în comuniune cu medicul său, fără ca vaccinarea să constituie o micșorare a vieții. „(Comunicat de presă al Sfântului Sinod 1/13/2021).

    La 14 iulie 2021, a decis: „Sfântul Sinod al Bisericii Greciei, știind că vaccinarea este un act maxim de responsabilitate față de semeni, recomandă tuturor, în coordonare cu medicii lor, să folosească darul acordat nouă, de către Dumnezeu, pentru a se proteja pe ei înșiși, dar și pentru fiecare ființă umană „pentru care a murit Hristos” (Rom. 14:15). Și dorește să asigure în mod autentic că acest vaccin nu intră în nici o contradicție cu învățătura Sfintei noastre Biserici „(Enciclica sinodală 3074/1365 – 14.07.2021).
    Pentru că nu suntem un corp neorganizat, ci o „armată bună” (1 Tim. 1:18) și trebuie să ne supunem deciziilor Sfântului Sinod, de aceea trebuie să fim în ton cu ceea ce este hotărât de Sfântul Sinod.

    Acest lucru înseamnă practic că nu ar trebui să fim indiferenți la tratamentul acestei boli, de aceea ar trebui să folosim vaccinul, cu excepția cazului în care un medic care monitorizează sănătatea fiecăruia dintre voi și este calificat științific decide ceva diferit.

    Cu toate acestea, consider inacceptabil tratarea vaccinului împotriva coronavirusului cu argumente para-teologice, oportunități politice și teorii ale conspirației, care se adresează clerului și creștinilor. Un lucru este să avem un dialog științific și o dispută științifică pentru îmbunătățirea modului în care ne putem confrunta cu virusul, în cadrul organismelor științifice, ceea ce este un act adecvat, iar altceva este să ne împotrivim vaccinului cu puncte de vedere para-teologice și conspirative. , care din păcate sunt repede distribuite în rețelele de socializare și provoacă confuzie în rândul creștinilor.

    Am observat că mișcarea anti-vaccinare din America este predominantă în cercurile protestante extremiste fundamentaliste și în rândul persoanelor care acceptă diferite principii ale religiilor orientale. Nu vreau să mă refer aici la oameni care au alte interese personale, politice și economice.

    Din păcate, ceea ce este exprimat uneori de aceste cercuri protestante fundamentaliste din America este transmis și oamenilor Bisericii Ortodoxe, fără ca aceștia să-și dea seama că toate acestea sunt lipsite de o bază teologică și de o conștiință ecleziastică. Este regretabil faptul că mulți care au mentalitate anti-vaccin se disting prin lipsa gândirii teologice serioase, a conștiinței eclesiologice și, în cele din urmă, a argumentelor științifice serioase.

    Am citit ceea ce este scris împotriva vaccinurilor și sunt surprins de confuzia unor astfel de gânduri și scrieri. Din păcate, o astfel de confuzie predomină, astfel încât ceea ce este scris într-un paragraf este anulat în celălalt, astfel încât gândurile lor nu sunt clare. Științificul se împletește cu „metafizicul”, teologia cu para-teologia, Hristologia cu Anticristologia și Demonologia.
    Cu toate acestea, știința nu este o religie sau o para-religie, dar este judecată după criterii științifice, la fel cum teologia ortodoxă nu are nicio legătură cu fanteziile și extremismele. Toate acestea sunt dominate de erori, care provin din mintea amăgită.

    În calitate de cler, suntem obligați să respectăm măsurile de sănătate, astfel încât să nu devenim o cauză și o ocazie pentru creștinii pe care îi păstorim să fie infectați, deoarece într-un astfel de caz se întorc împotriva Bisericii și noi suntem responsabili.

    Aș dori să subliniez că Sfântul Nicodim Aghioritul a amintit cel puțin de două ori, din ceea ce știu, că atunci când apare o pandemie, dacă un creștin nu acordă atenție și devine cauza morții, el trebuie să fie pedepsit ca un criminal.

    Mai exact, în Cârma sa (nota de subsol la Canonul 66 Apostolic) scrie: „Rețineți, de asemenea, că oricine este condamnat ca un criminal care în timp de ciumă sau pestilență merge prin case sau orașe și îi infectează pe alții atunci când știe bine că el însuși este infectat și devine astfel cauza multor decese. ”

    În Manualul său despre mărturisire (Cu privire la porunca a șasea) scrie: „Să nu ucizi. Aceia care, în vreme de ciumă, deși știu că sunt infectați, se adună împreună cu alții și îi infectează. Aceștia își asumă riscuri, căci se ucid pe ei înșiși și pe toți ceilalți. ”

    Iată de ce le recomand părinților duhovnicești să-i întrebe, printre altele, pe cei care vin la ei să se spovedească: „Știi dacă, pe când erai infectat de molimă, ai stat printre alții și ai infectat pe cineva care a murit? Pentru că, dacă este așa, atunci trebuie să îți dau canon ca unui criminal”.

    Înțelegeți, așadar, gravitatea problemei. Cine, într-o vreme de pandemie, ca în zilele noastre, nu este atent și îi infectează pe alții, este judecat cu penitența uciderii! O modalitate elementară de a ne proteja pe noi înșine și pe ceilalți este să ne vaccinăm, așa cum se procedează și în cazul altor boli.

    Dacă medicul personal, cunoscându-vă istoricul medical, vă sfătuiește să nu vă vaccinați, nu înseamnă că nu trebuie să luați celelalte măsuri necesare și, bineînțeles, nu înseamnă să îi sfătuiți pe creștini să nu se vaccineze”. Într-un astfel de caz, va trebui să-i răspunzi lui Dumnezeu, în conformitate cu ceea ce scrie marele învățător al Bisericii, Sfântul Nicodim Aghioritul.

    Vă rugăm să luați în serios cele de mai sus și să nu fiți indiferenți la această problemă serioasă.

    Să ne rugăm lui Dumnezeu să ne dea sănătate fizică și duhovnicească, în special prudență, discernământ și pace interioară, care sunt atât de necesare în timpul nostru, astfel încât să nu ajungem în situații extreme.

    Cu cele mai calde rugăciuni ,

    † IEROTEOS
    Mitropolit de Nafpaktos și Agiou Vlasiou

    http://byztex.blogspot.com/2021/09/met-hierotheos-of-nafpaktos-to.html

    Apreciază

  3. Arhiepiscopul Sotirios INTERZICE copiilor și tuturor mirenilor primirea Sf.Împărtășanii!
    «NUMAI MONAHIILE SE VOR ÎMPĂRTĂȘI»

    La 24 august 2021, în ziua sărbătorii Sfântului Kosmas Etolul, Arhiepiscopul Sotirios al Canadei a INTERZIS mirenilor să primească Sfânta Împărtășanie la mănăstirea Sf. Cosma Etolul- construită de regretatul Gheronda Efrem Filotheitul( binecuvântată fie amintirea sa!) chiar în afara orașului Toronto în 1993.

    Arhiepiscopul a anunțat în timpul slujbei: „NUMAI MONAHIILE SE VOR ÎMPĂRTĂȘI – NIMENI ALȚII!” După ce monahiile s-au împărtășit, mirenilor NU le-a fost permis să se apropie de Sfântul Potir, așa cum se poate vedea în videoclip. Printre sutele de credincioși prezenți se aflau și un număr foarte mare de copii (de toate vârstele) care au rămas „neîmpărtășiți”. drept urmare, credincioșii respectând Taina Sfintei Împărtășanii, au așteptat cu răbdare până la sfârșit și au început să-l confrunte pe Arhiepiscop cu obiecții serioase în timpul dăruirii anafurei, dintre care majoritatea pot fi auzite în înregistrare.

    Problema Sfintei Împărtășanii în Arhiepiscopia Ortodoxă Grecească a Canadei a fost un subiect în continuă evoluție din iunie 2020, ceea ce este interesant – nu a reprezentat o preocupare pentru majoritatea celorlalte jurisdicții ortodoxe din provincia Ontario(de ex. Ruși, sârbi, români, antiohieni, bulgari, georgieni etc.).
    Arhiepiscopul Sotirios aplică în mod constant o presiune imensă asupra frăției pentru a adopta utilizarea mai multor lingurițe pentru oferirea Sfintei Împărtășanii (în scopul prevenirii infecției cu corona- virus)- aplaudăm poziția fără compromisuri a mănăstirii și rămânem alături de ei în apărarea Sfintei noastre Tradiții!
    Sa ne rugam si pentru acestia toti aflati in grea suferinta si cu atat mai mult sa apreciem, multumind cu smerenie pentru darurile neprtuite facute noua de AtotBunul Domn Hristos!
    Slava lui Dumnezeu pentru toate!
    Clipul are subtitrare în limba engleză

    Apreciază

  4. Aşa să te împărtăşeşti din Euharistie: crezând că ea alungă nu numai moartea, ci şi bolile din noi
    SFÂNTUL NICODIM AGHIORITUL

    Deci, fraţilor, dacă vom face aşa cum ne poruncesc dumnezeieştii Părinţi şi ne cuminecăm frecvent, nu numai că vom avea harul dumnezeiesc lucrând împreună cu noi şi ajutându-ne în această scurtă viaţă, ci ne vor veni în ajutor şi îngerii lui Dumnezeu şi Însuşi Stăpânul îngerilor şi îi vom avea departe de noi demonii potrivnici, precum spune dumnezeiescul Hrisostom: „Ca nişte lei ce suflă foc aşa ne depărtăm de la acea Masă ajunşi înfricoşători diavolului, gândindu-ne la Capul nostru şi la iubirea pe care ne-a arătat-o. ”
    Acest Sânge face scânteietor chipul nostru împărătesc, naşte o frumuseţe minunată, nu lasă să se veştejească nobleţea sufletului, adăpându-l şi hrănindu-1 necontenit; primit cu vrednicie acest Sânge alungă demonii şi-i ţine departe chemând la noi pe îngeri şi pe Stăpânul îngerilor; căci dacă văd Sângele Stăpânului, demonii fug, iar îngerii aleargă într-acolo împreună.
    El este mântuirea sufletelor noastre, cu el se desfată, se împodobeşte şi aprinde sufletul: el face mintea noastră mai strălucitoare decât focul, el face sufletul mai lucitor decât aurul. Cei ce se împărtăşesc de acest Sânge stau împreună cu îngerii şi arhanghelii şi puterile de sus, îmbrăcaţi în această haină împărătească şi ţinând armele duhovniceşti. Dar n-am spus încă lucrul cel mai mare: aceştia Îl îmbracă pe Împăratul.
    Vezi, iubite frate, câte daruri minunate ale harului primeşti dacă te cumineci frecvent? Vezi cum prin cuminecarea frecventă mintea e luminată, gândul e făcut strălucitor, şi sunt curăţite toate puterile sufletului? Dacă vrei să omori patimile trupului, vino frecvent la Împărtăşire şi voieşte să te desfătezi de ea. Aşa ne încredinţează Chiril al Alexandriei: „Aşa să te împărtăşeşti din Euharistie: crezând că ea alungă nu numai moartea, ci şi bolile din noi; căci, ajungând în noi, Hristos adoarme legea sălbatică din mădularele trupului, aprinde evlavia faţă de Dumnezeu şi omoară patimile.”
    Astfel încât fără Împărtăşirea frecventă n-am putea să ne eliberăm de patimi şi să urcăm spre înălţimea nepătimirii.

    Sfântul Nicodim Aghioritul, Carte foarte folositoare de suflet despre Împărtășirea continuă cu preacuratele lui Hristos Taine (1783),pp. 226 – 230

    Apreciat de 1 persoană

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s