Mărturisirea credinței și patimile sufletești

În ultima vreme, am căutat răspunsuri la câteva întrebări pe care mi le-am pus.

1.De ce mărturisim credința? Din iubire de Dumnezeu și de aproapele –  cred că ar fi răspunsul corect. Vrem să-fim devotați lui Hristos și învățăturii pe care ne-a lăsat-o. În același timp, mărturisim credința pentru că dorim și mântuirea aproapelui și dorim să-l protejăm de erezii.

2. Cum trebuie să mărturisim credința? Cu sinceritate față de Dumnezeu și față de aproapele, cred. De ce? Pentru cuvântul Mântuitorului Care spune:

,,Feriţi-vă de proorocii mincinoşi, care vin la voi în haine de oi, iar pe dinăuntru sunt lupi răpitori. După roadele lor îi veţi cunoaşte.” ( Matei, 7, 15-16)

,,Iar roada Duhului este dragostea, bucuria, pacea, îndelungă-răbdarea, bunătatea, facerea de bine, credinţa, blândeţea, înfrânarea, curăţia.”( Galateni, 5, 22-23)

3. Care sunt principalele patimi sufletești? Sfântul Ioan Damaschin ne spune:

„Patimi sufleteşti sunt acestea: uitarea, nepăsarea şi neştiinţa. Când ochiul sufletului, sau mintea, e întunecat de acestea trei, e luat apoi în stăpânire de toate patimile care sunt acestea: neevlavia, credinţa strâmbă sau toată erezia, blasfemia, iuţimea, mânia, amărăciunea, înfurierea năpraznică, ura de oameni, pomenirea răului, vorbirea de rău, osândirea, întristarea fără temei, frica, laşitatea, cearta, rivalitatea, pizma, slava deşartă, mândria, făţărnicia, minciuna, necredinţa, zgârcenia, iubirea de materie, împătimirea, afecţiunea pentru cele pământeşti, trândăvia, micimea de suflet, nemulţumirea, cârtirea, înfumurarea, părerea de sine, trufia, îngâmfarea, iubirea de stăpânire, dorinţa de a plăcea oamenilor, viclenia, neruşinarea, nesimţirea, linguşirea, înşelăciunea, ironia, duplicitatea, învoirea cu păcatele părţii pătimaşe şi gândirea deasă la ele, rătăcirea gândurilor, iubirea de sine, care este maica şi rădăcina tuturor relelor, iubirea de argint, reaua nărăvire şi răutatea.” (1)

Când e vorba de păstrarea dreptei credințe, uitarea este, așadar o patimă sufletească de care trebuie să ne descotorosim. Nepăsarea presupune un om informat, dar egoist, care nu mărturisește adevărul, deoarece nu-L iubește nici pe Dumnezeu, nici pe aproapele atât de mult, încât să-și sacrifice timpul sau confortul. Neștiința, din câte se observă, nu este o scuză pentru cei care cad în erezii, ci este o patimă sufletească. De obicei, omul nu-și cunoaște credința din ignoranță, fiind preocupat de alte aspecte ale realității… Și, așa cum spunea Sfântul Ioan Damaschin, oamenii stăpâniți de aceste trei patimi comit o mulțime de greșeli mai ales când se apucă să discute despre credință. Aceștia îi acceptă cu ușurință pe prorocii mincinoși, deoarece nu pot face diferența dintre adevăr și minciună. Unii  chiar se pun cu ușurință în slujba minciunii, denigându-i pe cei care mărturisesc adevărul.

 4.Care este cea mai grosolană minciună vehiculată în urma Sinodului din Creta? În urma Sinodului din Creta, unii clerici și credincioși au tras semnale de alarmă spunând mai mult sau mai puțin pătimaș că la Creta s-a legiferat ecumenismul care este o erezie, iar ierarhii, care au misiunea de a păstra Ortodoxia curată, ar trebui să condamne ecumenismul, nu să-l legifereze. În locul unui dialog sincer, cu dragoste de Dumnezeu și de aproapele, s-a observat preocuparea de a impune o strategie de luptă corectă politic împotriva celor care au mărturisit adevărul. Poruncile evanghelice au fost călcate în picioare în mod brutal. Cei care au întrerupt canonic pomenirea nominală a ierarhului în semn de protest față de implicarea lui în mișcarea ecumenistă în mare parte au fost caterisiți. În locul numelui ierarhului ecumenist, acești preoți rostesc formula canonică pentru astfel de situații: ,,pe toți ierarhii care drept învață cuvântul adevărului.” Cum ar putea demonstra cineva că astfel se face ieșirea din Biserică? Dacă toți ierarhii învață drept cuvântul adevărului, atunci sunt pomeniți și ei… Dacă nu învață drept cuvântul adevărului, de ce nu se pocăiesc? Pomenirea nominală a ierarhului înseamnă că preotul este de acord cu credința acestuia… Canonul 15 al Sfântului Ierarh Fotie îi dă dreptul preotului să nu manifeste supunere față de ierarh în caz de cădere a acestuia în erezie. Cu toții Îi datorăm cinstire în primul rând lui Dumnezeu și apoi oamenilor. Cu toate astea, cea mai grosolană minciună care este acum la modă este că preoții care au întrerupt pomenirea ierarhului sunt ieșiți din Biserică! Această minciună a fost repetată în conferințe și pe canale de Youtube de la noi și din Athos de către cei care se vor formatori de opinie. Din fericire, mulți nepăsători și neștiutori au început să se trezească și să-și pună întrebări. Dacă ecumenismul este minciună și erezie, cine râmâne în Biserică? Ecumenismul sau adevărul? Duhul Sfânt este Duhul Adevărului, nu duhul minciunii… Când spunem ,,Biserică”, la ce ne referim? La clădire? Nu. Capul Bisericii este Hristos, iar trupul Bisericii sunt clerul și credincioșii ortodocși.

5. Cât de grave sunt patimile sufletești? Și la această întrebare ne răspunde tot Sfântul Ioan Damaschin: ,,Beția, curvia, preacurvia, furtul și cele apropiate acestora, oricât sunt de urâte la arătare celor evlavioși și celor de fug de ele, sau le pedepsesc, nu pricinuiesc atâta durere celor ce stăruiesc în ele fără să se îndrepte, în comparație cu patimile sufletești, care sunt cu mult mai rele și mai grele ca acelea și care duc la starea dracilor și la osânda vesnică rânduită acelora pe cei stăpâniți de ele. E vorba de pizma, de pomenirea răului, de răutate, de învârtoșare și de iubirea de argint, care-i rădăcina tuturor relelor, după Apostol, și de cele asemenea.” (2)

Dumnezeu să ne ajute pe noi toți, cei stăpâniți de patimi, să ne pocăim și să mergem pe drumul despătimrii, al iluminării și al îndumnezeirii! Amin.

1.     –https://ortodoxiadreaptacredinta.wordpress.com/2017/09/24/sfantul-ioan-damaschin-cuvinte-de-folos/

2.     ibidem

Sora Pelaghia

8 gânduri despre „Mărturisirea credinței și patimile sufletești”

  1. „Omul sa fie multumit cu saracia sa,caci daca e vorba,nu bogatia,ci linistea colibei tale te face fericit”
    Ioan Slavici.

    Ii arde rau pe socri si cumnate daca vad asta pt ca ei urasc asta (multumirea cu saracia) cel mai mult.

    Apreciat de 1 persoană

  2. Rusia va iesi invingatoare.De ce?Pt ca totul e din pix.Nu inteleg de ce populatia nu intelege asta.Nu e pe razboaie si tradari.Totul e din pix.Dupa ce ati murit multi de la.

    :manipulare va veti trezi cu aceeasi manipulare si acelasi pix cu o Rusie victorioasa.Cine tine acest pix in mana?Vrajmasii crestinismului de mii

    de ani.Nu e pe cucerirea Rusiei ci pe distrugerea crestinismului ortodox.De ce se vrea implicatea statelor ortodoxe frontal cu Rusia?Nu intelegeti ca

    daca se vroia cucerirea si supunerea Rusiei America o ataca scurt si direct arcuit pt eficienta pornind pe ruta direct nordic arctica
    :SUA-Canada-Polul Arctic-Rusia.De la incultura vin razboaiele pt ca masele fiind analfabete se ia dupa toti manipulatorii repetand din cand in cand

    tragedia lor.Pana cand nu veti invata sa cititi si sa va cultivati veti tot repeta ce a mai fost cu voi .

    :O natie culta nu poate fi manipulata ca sa isi repete iar sfarsitul ei si sclavia de dupa fiecare razboi.

    Apreciat de 1 persoană

  3. Sa ne fereasca Dumnezeu.Nu stiu daca e reala Maica Nectaria.E total alaturea de subiect.Se vede ca e o persoana din afara nepomenitorilor ca e prea batator la ochi.Dupa emulatia vocii pare a fi Inteligenta Artificiala.

    Apreciază

  4. Statul Rman nu cred ca mai e reprezentat de oameni vinovati de inalta tradare si care nu mai lucreaza in interesul Statului Roman.Definitia Statului:Statul este Unitatea administrativ -teritoriala format dintr-o conducere sub diferite forme,institutii si poporul participant activ la viata si bunastarea Statului ,acest tot unitar component al oricarui Stat avand rol bine definit prin legi si ordonante clare,precise si pe intelesul tuturor de a participa cu totii la bunastarea,civilizatia si progresul moral,educational,militar,religios si economic al tarii in cauza.In situatia in care partea conducatoare a Statului( a se intelege clar ca Statul il formeaza conducerea si poporul impreuna;aceste doua categorii doar impreuna sunt Statul si nu una fara cealalta cum prost s-a incetatenit aievea prin popor) nu mai reprezinta interesele Statului apartinatoor,respectiv institutiillor publice laice,militare si religioase si poporul provenient atunci celorlalte forme ale Statului:institutii publice,laice,militare si religioase si poporului participant activ si constient la viata tarii li se stinge prin lege obligatiile care le revin si sarcinile de serviciu pt institutiile publice si cele cetatenesti fata de intreaga conducere statala in practica inexistenta,autodizolvata de facto pana la restabilirea Statului.

    I do not think that the Romanian State is represented by people guilty of high treason and who no longer work in the interest of the Romanian State.Definition of the State:The State is the administrative-territorial unit formed by a government in various forms, institutions and the people actively participating in the life and welfare of the State, this unitary whole component of any State having a well-defined role by laws and ordinances clear, precise and understandable to all to participate in the welfare, civilization and moral, educational, military, religious and economic progress of the country in question.If the leading part of the State (it should be clearly understood that the State is formed by the leadership and the people together; these two categories are the State only together and not one without the other, as has been wrongly understood by the people) no longer represents the interests of the State, the secular, military and religious public institutions and the people, then the other forms of the State:public, secular, military and religious institutions and the people, active and conscious participants in the life of the country, are deprived by law of their obligations and duties of service to the public institutions and citizens vis-à-vis the entire state leadership, which is in practice non-existent and de facto self-dissolved until the restoration of the state.

    Apreciază

Lasă un comentariu

Ortodoxia Jertfitoare

"Ortodoxie minunată, mireasă însângerată a lui Hristos, niciodată nu ne vom lepăda de tine noi, nevrednicii, şi dacă o vor cere situaţia şi timpurile, învredniceşte-ne să vărsăm pentru tine şi ultima picătură de sânge". - Stareţul Efrem Filotheitul din Arizona

Ortodoxia mărturisitoare

,,Dacă cineva va păzi cuvântul Meu, nu va vedea moartea în veac" (Ioan 8, 51).

Mărturisirea Ortodoxă

Portal de teologie și atitudine antiecumenistă